Opskrifter

Glutenfrie græskarpandekager

Jeg lavede de lækreste græskarpandekager i går, så tænkte at jeg ville dele opskriften med jer 🙂 Den originale opskrift fandt jeg på madbloggen www.ourfoodstories.com, som er en tysk madblog. Jeg har dog lavet lidt om på deres opskrift så den passer bedre til mig og de fødevarer jeg spiser. Jeg har valgt at skifte komælken ud med en plantemælk, da jeg i øjeblikket undgår mælkeprodukter så meget som muligt pga. en masse årsager bl.a. fordi jeg mistænker dem for at give mig bumser, men det kan jeg komme nærmere ind på en anden dag 🙂

glutenfrie græskarpandekager

Til 10 små pandekager skal man bruge:
– 1/4 del af et mellemstort græskar eller 1 hokkaidogræskar (det bliver ca. til 120-150 g græskar puré)
Hvis det skal gå hurtigt så køb græskar på glas, det kan fås i større supermarkeder 🙂
– 200-400 ml plantemælk, jeg har brugt rismælk (alm. mælk kan også bruges hvis man drikker komælk)
– 1 æg (kan godt udelades, hvis man ikke spiser æg)
– 1 spk Ghee/klaret smør (eller kokosolie)
– 140 g mandel-, ris- eller boghvedemel eller en blanding af alle 3 slags mel (hvedemel kan også bruges, hvis man har det fint med at spise gluten, men så bliver pandekagerne sjovt nok ikke glutenfrie 😉 )
– 2 spk sukker eller kokossukker
– 2 tsk kanel
– 2 spk fiber husk eller fiber husk til bagning
– 1 knivspids salt
– kokosolie eller Ghee/klaret smør til stegning

Topping:
– 150 g kokosyoghurt (eller alm. yoghurt hvis man spiser mælkeprodukter)
– 3 figner
– 100 g bær (dem man bedst kan lide)
– lidt ahornsirup eller anden sirup

1) Tænd ovnen på 180 grader alm. ovn eller 160 grader varmluft.
2) Skær toppen og bunden af græskaret, fjern kernene og skær græskaret i kvarte.
3) Bag 1/4 græskar eller de fire kvarte af Hokkaidogræskaret i ovnen ved 180 grader alm. ovn eller 160 grader varmluft, indtil græskaret er mørt ca. 30-40 min.
5) Smelt smøret og lad det afkøle lidt inden du skal bruge det senere.
4) Blend græskaret i en blender eller med en stavblender i en skål og tilføj lidt af plantemælken så det bliver til en jævn puré.
6) Pisk puréen, resten af plantemælken, ægget (hvis du bruger æg) og Fiber husk.
7) Tilføj de tørrede ingredienser og pisk det hele sammen.
8) Varm en pande med kokosolie eller Ghee/klaret smør og steg pandekagerne. Der kan være ca. 4-5 små pandekager på en stor stegepande.
9) Server pandekagerne med grofthakkede hasselnødder, kokosyoghurt (eller alm. yoghurt), figner skåret i skiver, bær og ahorn sirup 🙂
10) Velbekommen!

Follow my blog with Bloglovin

Billedet er lånt fra www.ourfoodstories.com

Knus

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar